Ротар Т. П. День Коду в місті Кропивницькому //Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2017. – № 6. – С. 32-37

ДЕНЬ КОДУ В МІСТІ КРОПИВНИЦЬКОМУ

Ротар Тетяна Петрівна
завідувачка відділу інформаційних технологій та електронних ресурсів Кіровоградської обласної бібліотеки для юнацтва
rotaroub@gmail.сот

Анотація: У статті йдеться про проведення в Кіровоградській обласній бібліотеці для юнацтва в рамках Європейського тижня коду масштабної акції, присвяченої програмуванню та сучасним інформаційним технологіям. Протягом дня учні загальноосвітніх шкіл та навчальних закладів І-II рівня акредитації змагались між собою у програмному та алгоритмічному програмуванні; дізнавались, в яких навчальних закладах та як готують ІТ-спеціалістів; захоплювались програмними продуктами та приладами, створеними студентами вузів під керівництвом викладачів; знайомились із літературою відповідної тематики.

Ключові слова: Європейський Тиждень Коду, програмування, робототехніка, бібліотека, інформаційні технології, освіта.

Програмування – це писемність XXI сторіччя, тому важливість праці програміста в епоху, цілком залежну від високих технологій, переоцінити важко. А в недалекому майбутньому навички програмування будуть необхідні всім для отримання, фільтрування чи аналізу даних. Написати програму стане буденністю, чимось подібним до написання повідомлення у Facebook.

Але сьогодні для більшої частини суспільства професія програміста залишається екзотичною та незрозумілою. Тож для того, щоб сприяти поширенню інформації про кодування, створення різноманітних додатків та ігор за допомогою коду, у 2013 році Ніеле Кроес, єврокомісаром з питань цифрових технологій, був започаткований Європейський Тиждень Коду.

Кіровоградська обласна бібліотека для юнацтва вже вчетверте долучається до проведення Всесвітнього та Європейського тижнів КОДУ. Перші роки бібліотека проводила «Години Коду» в рамках цих ініціатив, використовуючи стандартні рекомендації та програми з сайту code.org. На цьому сайті викладені докладні і покрокові інструкції щодо того, як організувати «Годину Коду». Для її проведення не треба бути спеціалістом з програмування. Уроки з алгоритмічного програмування розраховані на учасників різного віку і різного рівня не лише комп’ютерної, а навіть писемної грамотності.

На жаль, ще не всі заклади нашої країни в достатній кількості оснащені комп’ютерами. Для таких організацій на сайті є поради щодо того, як провести «Годину коду» без використання комп’ютерів. Адже, щоб навчитись програмувати, головне – вміти складати алгоритм виконання тих чи інших операцій. А на вивчення мови програмування піде не багато часу.

Нинішнього року бібліотекарі вирішили присвятити програмуванню не одну-дві години, а цілий день. Масштабна акція «День Коду в Кропивницькому» була проведена спільно з громадською організацією ТІМО «Відкриті двері» в рамках ініціативи Meet and Code, яка впроваджується Ресурсним центром Гурт у співпраці з організаціями TechSoup Europe та Haus des Stiftens gGmbH SAP.

Дванадцятого жовтня до бібліотеки завітали більше двохсот школярів, студентів, викладачів вузів, ІТ-спеціалістів, волонтерів, щоб взяти участь в різних заходах, присвячених програмуванню.

На заході під назвою «Паперове програмування» учні різних шкіл знайомилися з циклами і алгоритмами, спробували себе у ролі шифрувальника та навчилися задавати команди для роботів. Цей захід був яскравим прикладом того, як можна розвивати мислення та навички, необхідні для майбутнього програміста, не використовуючи при цьому комп’ютер. Наприклад, із поняттям циклу учні познайомились під час гри «Довгий шлях». В ході цієї гри вони зрозуміли, що для того, щоб уявний робот пройшов по заданому маршруту, не обов’язково постійно за ним слідкувати і говорити: «поверни праворуч», «поверни ліворуч», «зроби крок вперед». Достатньо ввести інструкцію з правилами: у якому випадку слід повернути праворуч, в якому – ліворуч, а коли – треба просто іти вперед, повторюючи дію крокування.

Під час іншого змагання юнаки та дівчата на декілька хвилин перетворилися на «Попелюшок». Але вони, звичайно, були далекими від тієї безпорадності,яка заволоділа героїнею відомої казки, коли зла мачуха дала їй завдання перебрати в різний посуд горох і чечевицю. Нашим сучасним «Попелюшкам» треба було на швидкість розсортувати клавіатурні клавіші, зсипані в один кошик, і розкласти їх в коробочки: «Системні клавіші», «Функціональні клавіші», «Алфавітно-цифрові клавіші» та «Клавіші керування курсором». Учні із захопленням виконували завдання, а болільники підтримували їх оплесками і підбадьорливими вигуками. Взагалі, справлялись усі непогано. Лише при визначенні системних та клавіш керування курсором виникали деякі труднощі.

А невеличке рухове завдання змусило згадати знання з математики і трішечки пограти і розім’ятися. Жоден із учасників заходу не сказав, що програмувати – занадто складно для нього. А, отже, є надія, що вони звернуть свою увагу у бік спеціальностей ІТ-сфери.

На момент проведення іншого заходу слово «Біоміметика» було невідомим для більшості відвідуачів. Але під час інтерактивної лекції «Біоміметика: запозичення досвіду у природи» учні зрозуміли, що біоміметика, або біоніка – це використання біологічних методів та структур для розробки інженерних рішень та технологічних методів. Виявляється, є вчені, які у свій робочий час займаються підгляданням і списуванням. Саме так, адже вся наука біоміметика полягає в тому, що вчені беруть у природи якийсь цікавий приклад і намагаються відтворити його у своїх механічних або електронних творіннях.

Учасники заходу дізналися, як використовують вчені досвід природи для створення роботів; переглянули відеопрезентацію про те, як досвід косяка риб допоміг при створенні автомобільного автопілоту; побачили, наскільки реальною є перспектива розводити робо-квіти. Хлопці та дівчата також дізналися про пристрої, прилади, механізми та технології, ідеї й основні елементи яких запозичені з живої природи. Наприкінці заходу охочі змогли спробувати свої сили у програмуванні дій роботів. Після зустрічі глядачі поділилися своїми враженнями, говорячи, що вони по-іншому подивилися на світ природи і побачили в ньому геніальність інженерної думки, безкінечне джерело ідей для створення роботів. І це їх захоплює. Якщо цей захід надихнув хоча б одну людину на створення власного електронно-механічного дива, то можна вважати, що зусилля бібліотекарів були не даремними.

На змаганні з алгоритмічного програмування зібралися учні старших класів із різних шкіл міста. У кожної команди була мета: якомога швидше виконати всі завдання із навчального курсу і запрограмувати дії персонажів гри MINECRAFT. До останнього моменту не було зрозуміло, яка команда прийде до фінішу першою. В лідери вибивались учні то однієї школи, то іншої. І в результаті першою виконала всі завдання команда з гімназії ім. Тараса Шевченка. По закінченню змагання усі учасники отримали сертифікати. А переможці були нагороджені ще й грамотами та цінними призами.

Щоб детальніше познайомити учнів старших класів з особливостями підготовки ІТ-спеціалістів у нашому регіоні, була організована зустріч із педагогами Центральноукраїнського національного технічного університету, Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка та Кібернетико-технічного коледжу. Школярі мали змогу познайомитися з напрямками, за якими готують спеціалістів сфери ІТ у ВУЗах нашого міста. Молодь зрозуміла, що ІТ – це не лише коди, а і роботи, 3D-друк, кібербезпека.

Так, завідувач кафедри металорізальних верстатів та систем Центральноукраїнського національного технічного університету, доктор технічних наук, професор А. М. Кириченко зробив цікаву доповідь про сучасну робототехніку, перспективи використання технологій цифрового, виробництва та 3D друку у всіх галузях промисловості, медицині, побуті. Також він розповів про досягнення студентів і викладачів своєї кафедри, а деякі з розробок навіть продемонстрував.

Підготовка майбутніх фахівців за спеціалізацією «Мехатроніка, обладнання та процеси 3D друку» спеціальності «Прикладна механіка» включає використання перспективних технологій і засобів 3D-моделювання та друку, проектування та програмування інтелектуальних робототехнічних систем, програмування обробки на верстатах з ЧПУ (числовим програмним управлінням), навички розробки інтегрованих технологічних процесів, створення промислових роботів та 3D-принтерів. Статистика працевлаштування випускників свідчить, що фахівці з даного напряму вкрай потрібні не лише в Україні, але й у європейських країнах.

У процесі навчання широко використовуються технології STEM-освіти (популярний напрям освіти, що включає природничі науки – Science, технології – Technology, інженерію – Engineering та математику – Mathematics, засвоєння навчального матеріалу відбувається в процесі роботи студентів над власними проектами у лабораторії робототехніки Makerspace, оснащеній сучасним електронним та механічним обладнанням: 3D-принтерами, приводами, контролерами Arduino, Raspberry Pi, Beaglebone.

Кафедру кібербезпеки та програмного забезпечення Центральноукраїнського національного технічного університету представив завідуючий кафедрою доктор технічних наук професор О. А. Смірнов. Мало хто із школярів уявляв, що захист інформації не тільки корисна, а і дуже цікава справа, адже безпечний віртуальний простір та збереження інформації – одна із найактуальніших проблем сьогодення.

Доцент кафедри О. М. Дреєв провів інтерактивну лекцію з основ програмування на прикладі ігрових програм, розповів про основні напрямки розвитку IT-сфери та нові технології проектування та розробки програмних систем.

Аспірант кафедри В. Д. Хох розповів школярам про сучасний стан та проблеми кіберзахисту і способи протидії хакерським атакам. Викладачі підкреслили, що під час навчання студентів зі спеціальностей 123 «Комп`ютерна інженерія» надаються ґрунтовні знання з сучасних технологій програмування та проектування і розробки програм різного рівня складності та функціонального призначення. За спеціальністю 125 «Кібербезпека», крім ґрунтовних навичок з програмування та адміністрування комп’ютерних мереж, додатково викладаються: програмні та технічні методи захисту інформації, криптографія, правові та соціальні аспекти захисту інформації, а також менеджмент у сфері інформаційної безпеки.

Було репрезентовано безкоштовні школи програмування, які діють при кафедрі КбПЗ: А2-LAB.NewGeneration та New Horizons для навчання як школярів, так і студентів, призначенням яких відповідно є створення багатофункціональних сайтів і додатків для мобільних пристроїв та розробка комп’ютерних ігор.

Заступник декана механіко-технологічного факультету В. А. Бісюк розповів про основні особливості вступної кампанії 2018 року та навчання в ЦНТУ. Особливо старшокласникам сподобались регулярне проходження практики в країнах Європи: Франції, Великобританії, Німеччині, Польщі, а також підвищена стипендія для студентів спеціалізації «Мехатроніка, обладнання та процеси 3D друку» – держава підтримує майбутніх фахівців з дефіцитної спеціальності.

Після змістовних розповідей про переваги того чи іншого напрямку навчання учні мали змогу ознайомитись із роботами та програмними розробками, створеними студентами ЦНТУ. Один з роботів навіть танцював під музику Майкла Джексона. Дехто із глядачів спробував надрукувати герб України на 3D- принтері. До речі, принтер – теж продукт праці студентів з наукового гуртка «Робототехніка та 3D друк» під керівництвом завідувача кафедри металорізальних верстатів та систем ЦНТУ професора А. М. Кириченка. Багатьом, особливо – юнакам, припала до душі експозиція комп’ютерних ігор, написаних студентами та школярами, які відвідують школу програмування New Yorizons.

Кафедра кібербезпеки та програмного забезпечення ЦНТУ перша та єдина на сьогоднішній день у Кіровоградській області готує бакалаврів зі спеціальності «Кібербезпека». Студенти отримують знання з програмування та комп’ютерної техніки, кібербезпеки, програмних та технічних методів захисту інформації, криптографії, правових та соціальних аспектів захисту інформації, а також менеджменту у сфері інформаційної безпеки. Фактично після навчання на даній спеціальності студент отримує знання та навички «білого» хакера. В умовах інформаційної війни спеціальність «Кібербезпека» зараз, як ніколи, актуальна для нашої країни.

Котяк Віталій Володимирович, старший викладач кафедри інформатики Центрально-українського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, теж дуже грунтовно підготувався до зустрічі із потенційними майбутніми студентами. Він наголосив, що стрімкий розвиток ІТ-індустрії призводить до потреби у висококваліфікованих спеціалістах, які володіють новітніми технологіями розробки програмного забезпечення. Потрібні не просто кодери, а професійні розробники ПЗ, які здатні проектувати стійкі та надійні інформаційні системи і керувати програмними проектами.

В. В. Котяк розказав старшокласникам, що випускники спеціальності «Комп’ютерні науки та інформаційні технології», яку він представляє, володіють різними мовами програмування та технологіями розробки програмного забезпечення, необхідними знаннями для проектування локальних мереж та їх програмного наповнення, проектування інформаційних систем, баз даних та систем керування.

Фізико-математичний факультет ЦДПУ – це результативна та авторитетна в регіоні система підготовки фахівців комп’ютерних наук та інформаційних технологій; це високотехнологічне обладнання комп’ютерних, фізичних, технічних лабораторій та сучасне оснащення лекційних аудиторій; це активна патріотична, громадська та соціальна позиція викладачів та студентів факультету при розгляді загальнодержавних та регіональних справ, у яких є необхідність проявити науково-методичну компетентність і творчість; це продумана та результативна організація високотехнологічних науково-освітніх досліджень, замовниками яких виступають Міністерство освіти і науки України, Кіровоградська обласна державна адміністрація, Кіровоградська міська рада, приватні підприємства області; це постійний рух вперед, рух до нових наукових, навчальних та соціальних вершин сьогодення.

Випускники спеціальності Комп’ютерні науки та інформаційні технології (спеціалізація – Програмування, адміністрування, менеджмент) працюють фахівцями з інформаційних технологій та розробниками комп’ютерних програм, програмуючи різними мовами, будуючи моделі та розробляючи алгоритми функціонування комп’ютеризованих систем, створюючи програмне забезпечення різного призначення, вирішуючи широкий спектр задач, пов’язаних з базами та банками даних, проектуючи та створюючи програмні системи захисту інформації на різних рівнях інформаційно-комунікаційної системи, розробляючи програми на основі паралельних та розподілених обчислень і мережевих технологій.

В. В. Котяк зацікавив старшокласників, що були присутні на заході, не тільки захопливою розповіддю, але й змістовною відеопрезентацією.

Викладач кафедри «Розробка програмного забезпечення» Кіровоградського кібернетико-технічного коледжу О. О. Сорока вразив присутніх своїм гумором і надихнув оптимізмом, зауваживши, що, хоч їхній навчальний заклад і готує спеціалістів нижчого рівня, ніж університети, але це – лише сходинка (і непогана) для подальшої освіти, оскільки багато випускників коледжу продовжують навчання у ЦДТУ. І навіть на сьогоднішньому заході двоє із присутніх викладачів університету – колишні студенти коледжу.

Завдяки таким зустрічам старшокласники в подальшому зможуть обрати свій професійний шлях, використавши отримані знання та практично доторкнувшись до індустрії та життя ІТ компаній.

Взагалі «День Коду в Кропивницькому» виявився надзвичайно цікавим та корисним для молоді, адже був насичений враженнями і спілкуванням. Також у багатьох виникло бажання переглянути книжки за темою заходу. А завбачливі бібліотекарі заздалегідь потурбувалися про те, щоб познайомити відвідувачів з новинками літератури та періодичними виданнями, які є у фонді бібліотеки.

Проводити подібні акції – не в новинку для бібліотеки. Адже комп’ютеризація і автоматизація бібліотечних процесів – пріоритетні напрямки діяльності закладу.

Перший комп’ютер «Іскра» був придбаний бібліотекою ще у минулому столітті – в далекому 1987 році. Відтоді бібліотека постійно оновлює і поповнює свою комп’ютерну базу. Із збільшенням кількості технічних пристроїв постала необхідність у створенні відділу, що спеціалізувався б на їх обслуговуванні. Так у 2001 році з’явився відділ Інформаційних технологій та електронних ресурсів (на той час він називався – відділ Автоматизації та комп’ютерних технологій).

У 2003 році бібліотека виборола від Посольства США в Україні грант на реалізацію проекту «Інтернет для користувачів публічних бібліотек». За ці кошти було підключено бібліотеку до всесвітньої мережі та придбано 7 комп’ютерів, що дало основу для створення безкоштовного Інтернет-центру для користувачів бібліотеки. У той час, коли наявністю вдома персонального комп’ютера чи ноутбука могли похвалитися лише одиниці, WiFi-зон в місті майже не було, а в Інтернет-кафе треба було платити чималі гроші, комфортний і безкоштовний Інтернет-центр в бібліотеці був надзвичайно популярним. Підлітки та молодь записувалися в спеціальному журналі за тиждень наперед, резервуючи собі можливість посидіти годинку за комп’ютером.

Освоєння комп’ютерних технологій відкрило для бібліотекарів і нові можливості в реалізації їх професійної діяльності – впровадження корпоративних методів роботи. Бібліотека долучилась до створення Центрально-Українського кооперативного та Кіровоградського регіонального каталогів.

Сьогодні комп’ютерні технології впевненою ходою увійшли майже в кожен дім. І якщо молодь оволодіває ними дуже швидко, то людям старшого віку це дається набагато важче. Тому працівники Інтернет-центру, залучаючи партнера бібліотеки – громадську організацію ТІМО «Відкриті двері», проводять курси комп’ютерної грамотності для користувачів бібліотеки.

Курси корисні, перш за все, початківцям, які мають мінімальний досвід користування комп’ютером. Відвідувачі одержують під час занять навички роботи на комп’ютері, необхідні для ефективної роботи з документами і виходу в Інтернет. Вони вивчають операційну систему Windows, текстовий редактор Word, офісні програми Excel, Publisher, РоwerРоіnt, опановують Onlene електронні сервіси офіційних сайтів влади та хмарні технології, які дозволяють користувачам використовувати програми без установки на ПК та забезпечують доступ до особистих файлів з будь-якого комп’ютера, що приєднаний до Інтернет-мережі. Багато уваги приділяють питанням пошуку інформації в інтернеті, опануванню слухачами курсів програм для спілкування через інтернет (Skype, е-mail, соціальні мережі).

Сьогоднішня бібліотека для юнацтва – це не лише книжки і читання. Вона змінюється і розвивається так швидко, як швидко змінюється і розвивається світ навколо нас. Її завдання – залишатись на вістрі часу і задовольняти ті потреби, які виникають у її молодих користувачів.

[object Object]
353 Переглядів
Вибрати мову сайту »